fbpx

Top 15 kilder til kreatin – Best i test 2020

Personlig mener jeg at kreatin er det mest effektive kosttilskudd som finnes for økt styrke og muskelvekst. Det er det mest brukte og mest studerte kosttilskuddet i verden. Med god grunn har kroppsbyggere og atleter slukt kratin i årevis.  Med priser som er nede på under 200 kroner per kilo er dette absolutt et supplement du bør benytte deg av.  

Hva er kreatin?

Kreatin er et stoff som finnes naturlig i alle mennesker. 95% av kroppens kreatin finner vi i musklene våre. De siste fem prosentene er fordelt mellom hjernen, nyrene og leveren vår. Kjemisk sett deler kreatin mange likheter med aminosyrer. Kroppen kan produsere kreatin selv ved hjelp av aminosyrenw glycin og arginin.  

Kreatin påvirker kroppen på en rekke forskjellige måter. Det hydrerer muskelcellene. Dette vil si at cellen får hjelp til å trekke til seg mer vann. Musklene er avhengig av vann. Dette vil ha positiv påvirkning på muskelveksten din, men det er ikke er hovedeffekten. 

Hovedeffekten er at økte kreatin nivåer øker kroppens lagre av kreatinfosfat. Det medfører en større produksjon kroppens beste energiceller, ATP. ATP cellene gir musklene større tilgang på energi. Dersom dette høres gresk ut for deg vil det være en mer utfyllende forklaring på hvordan kreatin påvirker kroppen nedenfor testen.

 

Topp 5 kreatin blandinger

For å gjøre testen mest mulig ryddig har vi gjort en klar distinksjon mellom kreatin blandinger og kreatin monohydrat. Kreatinblandinger er produkter som har en blanding av mange forskjellige virkestoffer med kreatin i sentrum.

Den andre kategorien er rene kreatin monohydrat produkter som bare består av produkter som har en over 90% renhetsgrad av kreatin.  På denne måten kan du lettest mulig finne den informasjonen du trenger for å kunne ta en gjennomtenkt avgjørelse om hva du trenger. Vårt mål er å veilede deg i retning produktet som passer dine behov. 

Kreatin blandinger

Vi begynner med de 5 beste kreatinblandingene på markedet. Vi i Jacked har vurdert virkestoffer, renhetsgrad, smak og pris. Vi har rangert blandingene for å legge til rett for ditt valg.

nr.1 Olimp Creatine Xplode Powder

Best i test 

Prosentandel kreatin: 73%

Kreatin per servering: 3.7 g

Antall serveringer: 100

Dette er en svært effektivt kreatinblanding som inneholder hele seks forskjellige typer kreatin. Av disse seks ulike typene kreatin har alle sin unike absorpsjons teknikk som fører til at du dekker alle basene dine.

En av disse typene kreatin er kreatin pyruvate som er fettbrennende. Du kan altså få flere gode effekter som fettbrenning samtidig som du får de klassiske fordelene. Denne balansen av seks forskjellige typer kreatin og lite andre stoffer gjør dette til en suveren testvinner i produktklassen kreatinblandinger. 

Fordeler:

Ulemper:

nr.2 Mutant Creakong

Best kvalitet

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 4 g

Antall serveringer: 75 

I likhet med testvinneren gjør Mutant Creakong det veldig bra ved å ha en bred base med tre forskjellige typer kreatin. I denne blandingen finner vi kreatin monohydrat, kreatin-magnesium kelat og tri-kratin citrat. Alle disse virkestoffene har dokumentert effekt.

Med en renhetsgrad på 100% er det ikke rart at Mutant Creakong er en favoritt blant idrettsutøvere over hele landet. De tre forskjellige virkestoffene Crekong baserer seg på er patenter og har støtte fra kliniske studier som har vist positiv virkning på atleter. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.3 Ultimate Creatine

Prosentandel kreatin: 98%

Kreatin per servering: 2,25 g

Antall serveringer: 30

Her finner vi det til dags dato beste kreatin produktet for de som misliker vektøkningen som vanlig kreatin monohydrat medfører. Dette er for deg som vil brenne fett og bygge kraft samtidig. Du får mye av den samme positive effekten kreatin har på musklene uten vektøkning.

Ultimate Kreatin kommer i kapsler fremfor pulver. Da blir det betydelig lettere å bedømme hvor mye du skal ta. Kapsler kan også uten problemer tas med på reise eller på jobb/skole. Litt enklere enn å ta med seg en stor shaker. Sammenlignet med standard kreatin har dette produktet en virkningstid som ligger på ca 30 minutter. Dette er betydelig raskere enn vanlig kreatin.

Fordeler:

Ulemper:

nr.4 Ace Krea-bolic

Prosentandel kreatin: 98%

Kreatin per servering: 2.25

Antall serveringer: 45

Dette er bestselgeren til DNS. En pålitelig kilde til næringen du trenger. Produsenten slår sammen tre effektive former for kreatin og lager en blanding som sørger for å få det beste fra alle verdener. I denne blandingen finner vi trikreatinmalat, kreatin pyruvate og krea-K.

Av disse tre er det i min menig kreatin pyruvate som er det mest effektive. Dette er fordi kreatin pyruvate endrer energibanene i cellene slik at kroppen benytter seg av fett som energikilde i større grad. Dette vil spare kroppens glykogenlagre, noe som er spesielt viktig i utholdenhetsidrett som langrenn og sykling.

Fordeler:

Ulemper:

nr.5 Swedish Supplements F#cked Up Pump

Prosentandel kreatin: 30%

Kreatin per servering: 4 g

Antall serveringer: 18

Her har vi et eksempel på hvordan kreatin kan bli brukt som fyllstoff i andre supplementer. I dette tilfelle har svenskene tilsatt kreatin i en potent pre workout. Ved å ha kreatin i pre workout vil du kunne slå to fluer i en smekk. Du hauser deg opp mentalt og gir musklene best forutsetninger fysisk.

Med dette mener jeg at det vil være mulig å kunne få inn den daglige dosen med keratin samtidig som du får den ønskelige virkningen fra pre workouten. I akkurat dette produktet ser vi at det blir brukt kreatin monohydrat, kreatin citrat og kreatin pyruvate. i tillegg finner vi blant annet beta-alanin som sørger for at du ikke får den ubehagelige stikkingen eller kløen som mange opplever ved bruk av pre workout.

Fordeler:

Ulemper:

Kreatin

Da var vi ferdig med markedets beste kreatin blandinger. På tide å flytte fokus til rene kreatin produkter. Under denne delen av testen har vi lagt vekt på følgende kriterier: pris, mengde og renhetsgrad. Målet er at du skal kunne få mest mulig for pengene.

nr.1 SmartSupps Creatine Monohydrate

Best i test

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 200

På toppen av denne listen finner vi kreatinen som jeg personlig har brukt en lang periode. Med en prislapp på under 200 kr for en kilo med 100% rent kreatin monohydrat synes jeg dette virkelig er et røverkjøp. Kreatin monohydrat er den typen kreatin det er forsket soleklart mest på og resultatene er like i alle studiene. Det funker.

For å følge på den fulle effekten er det anbefalt at du kjører en oppladningsfase på en uke hvor du inntar ca 20 gram kreatin per deg. Du burde spre inntaket over dagen. Min rutine under oppladningsfasen var å ta fem gram til frokost, fem gram til lunsj, fem til middag og fem før jeg gikk for å børste tennene. Les vår fullverdige artikkel her for omfattende forklaring. 

Fordeler:

Ulemper:

nr.2 DNS kreatin monohydrat 500 gram

Best pris!

Prosentandel kreatin: 100

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 100

Dersom du synes det er mye å punge ut med 170 kroner for et kosttilskudd (noe det ikke er) er dette det desidert rimeligste varianten. For en femtilapp får du en halv kilo med hundre prosent kreatin monohydrat. Det er oppsiktsvekkende billig. Veldig interessant at det beste og klart mest effektive kostilskuddet også er det billigste.

DNS gir deg to vanlige dagsdoser for 1 krone. Dersom du er usikker på om kreatin funker og tror jeg bare skriver tull burde denne lave prisen gi deg nok motivasjon til å teste og finne ut for deg selv. Kjøp det, prøv det i en måned, sjekk hva du synes. Dersom du ikke ser noen effekt, slutt. Verst tenkelig scenario er at du taper 50 kr. Mest sannsynlig vil du se at du har funnet en snarvei for å få de resultatene du er ute etter.

Fordeler:

Ulemper:

nr.3 Optimum Nutrition Creatine Powder

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 115

Her har vi nok et supplement som tilbyr kreatin med en renhetsgrad på 100%. Det som skiller seg ut med denne er det at dette er mikronisert kreatin monohydrat. Dette er en patentet produksjon metode som gir et unikt resultat. Metoden stiller høyere teknsike krav og er mer kostbar og avansert

Teknikken medfører et resultat der du får en type kreatin monohydrat som er fri for lukt og smak. Dette gjør at du lett kan blande det i vann uten å trenge å være redd for å få en vond smak. Du kan til og med blande det i juice for å få en deilig måte innta din daglige dose med kreatin.

Fordeler:

Ulemper:

nr.4 Star Nutrition Creatine Monohydrate

Prosentandel kreatin: 99%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 100

Dette er annet godt alternativ hvor du får mye høykvalitets kreatin for pengene. Med en renhetsgrad på 99% og en pris som ligger så vidt over 100 kr for en halv kilo har du her en annen favoritt blant kundene.

Når du skal velge kreatinen din er det viktig at du finner ut hva akkurat du er ute etter. Personlig ville jeg anbefalt deg å gå for rent kreatin monohydrat eller ihvertfall et produkt som består av over 90% kreatin monohydrat. Dette er fordi kreatin monohydrat er den varianten det er forsket mest på og som kan garantere gode resultater.

Fordeler:

Ulemper:

nr.5 Reflex creapure

Best kvalitet

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 100

Her har du et tyskprodusert kreatin som er noe av det reneste du finner. Med en tysk patentert produksjons metode som garanterer den høyeste kvaliteten, renheten og sikkerheten finner du her et produkt av særegent høy kvalitet.

Dersom du kjøper kreatin eller andre supplementer fra land med slappere regelverk når det kommer til supplementer risikerer du bivirkninger fra produktene du inntar. Om du kjøper fra virkelig dårlige produsenter er det til og med en sannsynlighet for at du kan få i deg spor av ulovlige stoffer. Det like greit å være på den sikre siden selvom sikkerhet koster litt ekstra.

Fordeler:

Ulemper:

nr.6 Self Real Creatine

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 50

Her har vi Self sin variant av kreatin monohydrat. Med en renhetsgrad på 100% er også denne en sikker vinner. Self er velkjent for å være et selskap som lager kvalitetsprodukter. Deres visjon er å gi sine kunder det beste av det beste. Jeg har ingenting vondt å si om denne varen. 

Denne kreatin formen er også mikronisert slik at du slipper den ubehagelige smaken som dårlige former av kreatin gir. Personlig liker jeg å slenge 5 gram kreatin i et glass som jeg fyller med vann og sluker med frokosten min. På denne måten sørger jeg å alltid ha fulle kreatin lagre og godt utganspunkt for fysisk ytelse. 

Fordeler:

nr.7 Flavoured Creatine

Best på smak

Prosentandel kreatin: 86%

Kreatin per servering: 5.2 g

Antall serveringer: 50

Dersom du liker tanken på å blande velsmakende kreatin drinker er dette noe for deg. Her har Star Nutrition tilsatt gode smaker uten bruk av sukker. Du kan velge mellom to smaker og samtidig være garantert at ditt behov for kreatin monohydrat tilfredstilles. 

De to gode smakene denne kreatinen kan by på er vanilje pære og jordbær. Personlig ville jeg ikke har puttet noe i kroppen min som heter vanilje pære. Jordbær kan jeg derimot skjønne at er deilig å ha smaken av. Når det kommer til dosering så trengs det bare et gram mer av denne kreatinblandingen enn hos kreatinblaningene med 99-100%. Hvis du foretrekker  kreatin med god smak fremfor uten smak velger du denne.

Fordeler:

Ulemper:

nr.8 Fairing Kreatin Creapure

Prosentandel kreatin: 99%

Kreatin per servering: 5g

Antall serveringer: 100

Nok en gang har våre svenske venner produsert et ypperlig kreatin kosttilskudd. Som navnet tilsier er denne kreatinen veldig ren. Ingen tilsetningsstoffer. Du vil derfor bare trenge fem gram kreatin for å ha fulle lagre.

Dette er tilfellet dersom du er ferdig med oppladningsfasen. Etter oppladningsfasen går du nemlig inn i vedlikeholdsfasen. I denne fasen har du fylt kreatinlagrene dine og trenger bare å fylle på det du bruker. Den normale personen som trener mye forbruker ikke mer en det 5 g i døgnet. Et lite glass til frokost hver morgen gjør jobben. Da vil kreatinlagrene dine alltid være helt fulle.

Fordeler:

Ulemper:

nr.9 Scitec Nutrition

Prosentandel kreatin: 100%

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 100

Her har vi enda en produsent som har greid å framstille hundre prosent rent kreatin monohydrat. Som du nå sikkert begynner å skjønne er det mange forskjellige produsenter som alle greier å framstille svært rent kreatin. 

For at du skal velge det optimale for deg burde du derfor se nærmere på prisen på de ulike produktene og gjøre opp en personlig mening om du tror det er lurt å ha en bred base av forskjellige kreatin typer eller gjøre sånn som meg å gå all inn på det som helt sikkert funker.

Fordeler:

Ulemper:

nr.10 Pure Kreatine Powder

Pure Kreatine Powder

Kreatin per servering: 5 g

Antall serveringer: 100

Her har du enda en ulik produsent som har prestert å produsere et kreatin av den høyst mulig renhetsgraden. Prisen på dette produktet er høyere enn hos mange andre. Derfor har den endt opp nederst på vår liste. Vi ønsker ikke å anbefale produkter som er unødvendig dyre.

Prisen er likevel ikke urimelig med tanke på renhetsgraden. Men det må sies at i dagens marked hvor du har så mange forskjellige produsenter som alle greier å produsere kreatinn på 99-100% renhetsgrad at prisen blir den viktigste faktoren for deg som kjøper.

Fordeler:

Ulemper:

Gratis tilgang til 5 kraftfulle måltider

Få oppskrifter til retter som er

Fulle av næring

Muskelbyggende

Sunt, raskt, billig

    We won’t send you spam. Unsubscribe at any time.

    Hvordan fungerer egentlig kreatin?

    Som lovet skal jeg nå prøve å forklare litt nærmere hvordan kreatin kan øke muskelstyrken din. Ved å supplere kroppen med kreatin vil du øke kroppens lagre av såkalt kreatinfosfat. Kreatinfosfat er en form for lagret energi i muskelcellene. 

    Ved å øke kroppens lager av kreatinfosfat kan kroppen produsere mer av energimolekylet ATP. Når vi trener slipper energimolekylet ATP fra seg den energien den holder.

    Det vil si at energien i ATP går over til bevegelsesenergi i muskelen, for eksempel når du løfter noe tungt. Musklene bruker energien til å gjennomføre bevegelsen du ønsker. Når ATP gir fra seg energi blir det omgjort til ADP. ADP har lite energi og musklene kan ikke bruke dette. Det er derfor vi blir slitne i musklene av trening. ADP kan gjøres om til ATP ved hjelp av kreatinfosfat. 

    Når vi øker kroppens lagre av kreatinfosfat vil du kunne lage mer ATP og raskere gjøre ADP om til ATP. Denne optimale energibalansen vil øke vår maksimale styrke og øke hvor lenge vi kan holde maksimal høy yteevne. 

    I en 12 uker lang studie av vektløftere ble det vist av kreatin medfører 2-3 ganger så høy muskelvekst. Løfterne som supplerte opplevde mye raskere fremgang. En annen studie viste at over 28 dager med supplementering greide godt trente syklister å øke varigheten på sin maksimale hastighet med 15 %. Dette er grunnet at de fikk tilgang på mer ATP og derfor kan jobbe eksplosivt over lengre tid.

     

    Hvor mye kreatin skal ta?

    I løpet av testen forklarte jeg litt om prinsippene ved en oppladningsfase og en vedlikeholdsfase. Jeg tenker at det er greit å gå litt mer i dybden her.

    For å raskest mulig fylle kreatinfosfat lagrene i kroppen må du innta ca 20 gram kreatin dagen i en uke. Dette er oppladningsfasen. Dersom du velger å ikke ta en oppladningsfase vil det ta deg 3-4 uker å fylle kreatinlagrene dine med 5 g om dagen. Dette er bortkastet kreatin og tid. Personlig synes jeg det er bedre å kjøre en oppladningsfase er ved å ta fem gram kreatin fire ganger om dagen. Et glass ved frokost, lunsj, middag og før jeg la meg. 

    Når oppladning uken er ferdig vil kreatinfosfat lagrene dine være fulle. Det vil si at kroppen ikke kan øke hvor mye kreatinfosfat den holder på. Hvis du nå fyller på med si 20 gram kreatin videre vil ikke det ha noe mer effekt enn å bare ta 5. Dette er siden den kreatinen kroppen ikke greier å holde på forsvinner ut med urinen. Så om du ikke har lyst til å gjøre urinen din unødvendig dyr anbefaler jeg at du holder deg på rundt 5 gram dagen. 

    Når du ligger i vedlikeholdsfasen vil du alltid ha fulle kreatinlagre. Dette er siden du fyller på med mer kreatin daglig enn det kroppen greier å bryte ned. På denne måten vil du alltid ha maksimal utbytte av treningen. 

     

    Hva skjer når jeg slutter på kreatin?

    Mange tror det er unødvendig å gå på kreatin siden du mister alle resultatene når du eventuelt slutter. Det er sant at du vil oppleve en vektreduksjon når du går vekk fra kreatin siden du vil fjerne vann som er lagret i musklene. På samme måte vil du også ha noe negativ muskelvekst.

    Likevel det er på ingen måte bortkastet. I perioden du bruker kreatin vil du få mer ut av hver treningsøkt. Det vil si at du bryter musklene mer ned enn det du hadde greid uten og du får en større naturlig muskelvekst som leder til større muskler og mer styrke. Progresjonen du gjør fordufter ikke.

    Burde jeg begynne på kreatin?

    • Trener du?  
    • Vil du bli sterkere?
    • Vil du ha større muskler?
    • Har du 50 kroner?

    Dersom du svarer ja på mer to eller flere av spørsmålene anbefaler jeg deg å starte på kreatin. Som du sikkert har skjønt er jeg en fan av kreatin.

    Viktige ting å huske på når du skal begynne på kreatin: 

    • Start med en oppladningsfase på ca en uke (5g x4).
    • Etter oppladningsfasen hold deg kontinuerlig på et nivå (ca 5 g dagen).
    • Vær godt hydrert så lenge du bruker kreatin. 
    • Tren hardt og GI GASS.
     

    MUSKLER, KRAFT, RÅSKAP

    Kom deg på lista!

    Eksklusivt innhold

    Unike programmer

    Helt gratis!