fbpx

Magnesium

Vil du ha en energisk hverdag og muligheten til å bygge muskler og være aktiv? I så fall bør du utvikle et gjennomtenkt forhold til magnesium. Magnesium er en avgjørende byggestein for kroppen din. Det er ikke uten grunn at det er det mest solgte kosttilskuddet over hele verden.

Hva er magnesium?

Magnesium er et mineral mennesker trenger for å leve. Veldig mange får ikke i seg nok magnesium via vanlig diett. Det svekker energinivå, mental kapasitet og restitusjon. Du bør sørge for at det ikke skjer med deg. 

Det er bevist at kroppen trenger magnesium for å opprettholde benbygning og muskelfunksjon. Muskler og bein som ikke gjør jobben kan vi ikke ha noe av. En kropp som ikke får mineralene den trenger klarer ikke fungere effektivt.

Heldigvis finnes det kilder til mineraler overalt. Mye naturlig mat gir deg magnesium. Et enkelt grep sørg for å spise mandler, valnøtter eller peanøtter jevnlig. Dette er nøtter fulle av mineraler og langvarig næring. Magnesium i form av kosttilskudd kan også hjelpe deg.

Mye magnesium skilles ut av kroppen med svette. Når du trener hardt eller svetter i sommervarmen trenger kroppen litt ekstra. Magnesium bidrar til å nedkjøle kroppen når den varmes opp. Dermed brukes mer av mineralet om sommeren. 

 

Magnesium tilskudd

Med et gjennomtenkt forhold til mat kan du uten problem dekke ditt behov på 400-600 mg om dagen. Problemet er at ikke alle har et gjennomtenkt forhold til mat. Det finnes hjelpemidler i slike tilfeller. Magnesiumsupplement kan være til god hjelp.

Verden av kosttilskudd kan være forvirrende. Det er vanskelig å avgjøre hva som er svada og hva som faktisk gir fysisk fordel. Ofte blir du lovet enorme resultater på kort tid. Spis denne magiske pillen og så vil hele verden elske deg. Det er ofte måten kosttilskudd markedsføres. 

Dessverre fungerer ikke kroppen din så enkelt. De eneste magiske pillene som finnes er ulovlige, hehe. Den veien anbefaler vi ingen å gå. Det du derimot kan bruke med fordel er enkle magnesium tabletter. Sørger du for at kroppen din får dekket behovet sitt vil de fysiske prosessene flyter bedre. 

Du klarer uten problemer å få tak i bra magnesium. Alle som trener mye bør vurdere dette. Det er vanskelig å holde følge med kroppens behov når du svetter mye og har høy metabolisme. En tablett før leggetid hver dag kan bidra til at du når dine mål.

 

Symptomer på underskudd

Det kan være vanskelig å merke at kroppen ikke får nok magnesium. Du vil ikke plutselig kollapse, eller oppleve kvalme eller lignende plager. 

Hvis du beveger deg rundt i verden og aldri opplever perioder med høyt energinivå kan mangel på magnesium være årsaken. Mennesker bør føle at majoriteten av tiden er energien og motivasjonen høy. Mangel på magnesium kan være årsaken hvis dette ikke gjelder deg.

Kramper i musklene kan du se på som tydelig kommunikasjon fra kroppen. Opplever du kramper sier kroppen at den er misfornøyd. Veldig ofte skyldes ubehaget mangel på mineraler. 

Opplever du perioder med muskeltrøtthet, nedsatt apetitt og nedstemthet på dagtid bør du vurdere å tenke gjennom matrutinene. Hvordan du føler deg og humøret ditt er ofte tett knyttet til kostholdet ditt. Er du mye sliten i hodet og musklene kan det ha å gjøre med mangelfullt inntak av mineraler.

 

Magnesium og fysisk arbeid

Svette består av vann, salt og blant annet magnesium. Mye svette fører til høyt naturlig forbruk av magnesium. Idrettsutøvere og andre atleter trenger dermed en hel del mer magnesium enn andre. 

Du risikerer overoppheting under hardt fysisk arbeid hvis kroppen er i underskudd. Det er fordi magnesium spiller en sentral rolle i kroppens væskeregulering. Dette er prosesser som sørger for at kroppen har den temperaturen som gir deg optimalt utgangspunkt for prestasjon. 

Kroppen er avhengig av å omsette næringen du tilfører via mat, til energi den bruker for å bevege seg. Næringsrik mat er mat kroppen kan utnytte effektivt. Mat som gir deg langvarig metthetsfølelse. Det er viktig å merke seg at denne energiomsetningen er fullstendig avhengig av magnesium for å fungere. 

Under trening er du fullstendig avhengig av god energiomsetning. Hvis magnesiumlagrene tømmes før økten er ferdig vil du oppleve stor nedgang i yteevne. 

Alt i alt er magnesium svært viktig for deg som ønsker å prestere bra fysisk. 

 

Bør du supplementere?

Personlig har jeg trent hardt nesten hver dag de siste årene. I perioder har jeg tatt magnesium hver kveld. I andre perioder har jeg ikke det. Den største fordelen magnesium har gir meg er merkbart bedre restitusjon. Musklene oppleves kvikkere morgenen etter en hard økt når de har fått magnesium.

Det er mulig å spise tilstrekkelig magnesium via kostholdet. Likevel er det ikke alltid like lett å være på den sikre siden. Hvis du gjør det til en rutine å ta noen hundre milligram hver kveld er du 100% sikker. 

Uten ordentlig restitusjon er ordentlig trening utelukket. Du må ta vare på kroppen din hvis den skal kunne ta vare på deg. Jeg anbefaler alle som ønsker å optimalisere egen fysiske kapasitet å gi magnesium et forsøk. 

ZMA et tilskudd som er brukt av kroppsbyggere og idrettsutøvere i lang tid. Det dekker ditt behov for magnesium med god margin. Her får du også sink. Sink er avgjørende for testosteron hos alle menn. Med lite testosteron mister du den maskuline gløden. Ikke optimalt.

Hvis du ikke ønsker å supplementere er det bare å hive i seg mandler og havregryn. Personlig synes jeg det er litt kjedelig mat. Det er ikke helt optimalt for muskelbygging å innta store mengder kalorier fra disse kildene hver dag. Du risikerer å “sløse” mange av dagens kalorier for å sikre magnesiuminntaket ditt. 

 

Gode kilder

  • Mandler: 265 mg magnesium per 100 g
  • Havregryn: 200 mg magnesium per 100 g
  • Peanøtter: 190 mg magnesium per 100 g
  • Valnøtter: 130 mg magnesium per 100 g
  • San Pellegrino vann: 50 mg magnesium per liter
  • ZMA tilskudd: 600 mg magnesium per tablett
  • Flytende Magnesium: 250 mg magnesium per 25 ml
  • Kikerter: 160 mg magnesium per 100 g

Våre anbefalte produkter

magnesium

Dette er potente ZMA tabletter. Hver servering gir 600 mg magnesium, 25 mg sink og 4,8 mg vitamin B6. Mye kraft på eg gang! Hvis jeg skulle valgt 1 kosttilskudd ville jeg valgt ZMA. 120 tabletter for 200 kroner. Et godt tilbud.

magnesium

Flytende magnesium er optimalisert for raskest mulig opptak av mineralet.  250 mg rett inn i systemet per slurk på 25 ml. Best Body har beriket produktet sitt med flere viktige vitaminer. Med nydelig smak av appelsin er dette en behagelig måte å sikre eget behov.