fbpx

Top 5 Manualer – Best i Test

Test av manualer

I disse corona tider hvor det er stor usikkerhet rundt trening og treningssenteret. Har markedet for frivekter og hjemmegym mer eksplodert. For å gjøre det lettest for deg å velge mellom det store utvalget av forskjellige produkter har vi i JACKED.no laget denne listen over de manualene vi synes er best. 

Dersom du vurderer å kjøpe utstyr til en personlig gym er manualer et av de mest essensielle elementene i enhver gym. Dette er fordi manualer kan brukes i så mange forskjellige øvelser.

For at du skal få mest mulig ut av å lese denne testen vil vi gjøre deg obs på hvilke kriterier vi har vurdert ut ifra. Det viktigste kriteriet vi så på når vi rangerte manualer var kvalitet. Under kvalitetssjekken var det stoffet manualen var laget av og brukervennligheten spesielt vektlagt. 

5 best manualer

Her finner du de fem manualene vi synes presterer best på det norske markedet i dag. For at du skal finne de manualene som passer deg best er det viktig å vite hva du er på utkikk etter. Dersom du er på utkikk etter et sett bør du for eksempel tenke på hvilke øvelser du skal bruke manualene til for å kjøpe i riktig vektklasse. 

nr.1 Bowflex selecttech

Best i test 

Beskyttende gummi: Ja

Tyngst mulig: 24 kg

Justerbar: ja

Bowflex er en helt unik manual. Dette er fordi den er et helt manualsett i bare en manual. Dette får den til ved å ha 15 forskjellige vekt alternativer på manualen. Du kan lett justere vekten på siden av manualen fra 2-24 kg. Dette gjør at du kan bruke denne manualen til de aller fleste normale øvelser.

Vektene på denne manualen er også utstyrt med et støtdempende gummi belegg på utsiden av vekten. På denne måten slipper du å lage stygge hakk i gulvet og du lager ikke unødvendig mye støy. Denne manualen er perfekt for alle som vil maksimere sine valgmuligheter uten å trenge kjøpe et helt manualsett.

Fordeler:

Ulemper:

nr.2 Proff dumbbells med gummi

Best kvalitet

Beskyttende gummi: Ja

Tyngst mulig: 50 kg

Justerbar: Nei

Dette er profesjonelle manualer med tykk gummi beskyttelse rundt vektene som gjør at de kan brukes på diverse treningsstudioer uten at det er risiko for å skade gulvet. De passer også perfekt for de som vil bruke dem innen styrketrening og som ønsker deg det beste utstyret på markedet.

Manualene er av alle høyeste kvalitet og er produsert i støpejern samtidig som de har det tykke belagt med gummi for å beskytte omgivelsene. Du får kjøpt manualene i vektklasser fra 2.5 kg og helt opp til 50 kg. Dersom du driver et treningsstudio eller en klubb vil et helt spekter med vekter gi medlemmene dine muligheten til å trene som profesjonelle idrettsutøvere.

Fordeler:

Ulemper:

nr.3 Ablica powerbox

Beskyttende gummi: Nei

Tyngst mulig: 15 kg

Justerbar: Ja

Ablica powerbox er en komplett vektveske som gir deg muligheten til å sette sammen en rekke ulike manualer. Med denne vektvesken kan du sette sammen dine helt egne manualer i en mange ulike vektklasser helt opp til 15 kg.

Vektskivene passer også på de aller fleste vektstenger (70 cm) som vil si at du kan bruke de samme vektene på manualer som du gjør på barbell. På denne måten har du her en mye større valgfrihet. Det følger også med sikkerhetslåser som både kan brukes til manualer og til barbeller.

Fordeler:

Ulemper:

nr.4 Vinyl dumbbell vektsett

Mest for pengene!

Beskyttende gummi: Ja

Tyngst mulig: 20 kg

Justerbar: Ja

Mange tror at det kreves mye forskjellig utstyr for å få seg en bra treningsøkt. Vinyl Dumbbell vektsett er et bevis på det motsatte. Dette er et verktøy som vil som vil gi deg akkurat det du trenger for å ha en god treningsøkt. i settet finner du vektskiver på 1.25 kg og 2.5 kg, 4 stykker av hver.

Dette gir deg muligheten til å kunne starte lett for så å bevege seg over på tyngre vekter etterhvert. Manualene er lette og bruke samtidig som vektskivene låses trygt og enkelt med låsene. Dette er manualer som er utmerket for nybegynnere.

Fordeler:

Ulemper:

nr.5 Ablica dumbbell rack maxi set hex

Beskyttende gummi: Ja

Tyngst mulig: 20 kg

Justerbar: Ja

Dette er for deg som virkelig vil satse på egen hjemmegym eller gjøre innkjøp til klubber/treningssenteret. Her får du doble manualer i 10, 12.5, 15, 17.5 og 20. Dette er alle vektklassene som trenges for å få seg en seriøst god treningsøkt.

Manualene har et mykt gummibelegg som gjør at de kan slippes i bakken uten at dette vil skade gulvet eller lage riper. Ved å kjøpe et så omfattende sett som dette får du et like godt utvalg av vekter som du finner ved flere norske treningssentre.

Fordeler:

Ulemper:

Gratis tilgang til 5 kraftfulle måltider

Få oppskrifter til retter som er

Fulle av næring

Muskelbyggende

Sunt, raskt, billig

    We won’t send you spam. Unsubscribe at any time.

    De største forskjellene på manualer

    Gummibelegg

    Dersom du tenker å bruke manualene samtidig som du har et gulv du er glad i er det lurt å investere i manualer med gummibelegg. Det kan hende du tenker at du ikke kommer til å slippe manualen i bakken så det er ikke så farlig. Men da må du huske at manualer er et langsiktig kjøp. Og den trenger bare å falle i bakken en gang for å skape et stort hakk i gulvet.

    Si at du for eksempel er en 25 år gammel mann som leser dette og tenker at det ikke spiller noen rolle med gummibelegg og kjøper derfor uten. Det går kanskje bra de første fem årene og det skapes ingen hakk i gulvet. Så går det fem år til og du har blitt 35. Manualene ligger nå bare nede i kjelleren å samler støv mens du har blitt småbarnsfar. Så går det 10 år til og eldstesønnen din har blitt 15 og skal begynne å løfte vekter. Du henter fram de gamle manualene fra kjelleren og gir de til han. En halvtime senere hører du et høyt brak og der er det et stort stygt hakk i gulvet.

    Kona blir sur og du må bruke snus budsjettet på å fikse gulvet. Dette er et scenario du ikke vil befinne deg i og jeg oppfordrer deg derfor til å kjøpe manualer med gummibelegg. Framtiden er usikker og en investering i egen sikkerhet med gummibelegg er virkelig ingen dum ide.

    Fiks ferdig eller justerbare

    Som du har sett i testen er det mange av manualene som du kan stille inn til egen ønsket vekt mens andre ikke kan dette. Du tenker derfor kanskje at det er selvsagt at de som har flest valgmuligheter gir det beste resultatet. Men jeg er her for å si at ikke alltid er realiteten.

    Dette er fordi underbruk av de justerbare så oppstår det ofte friksjon. Ihvertfall med de som har skrusikring. Det som skjer er nemlig at under bruken av manualen så begynner sikringen litt etter litt å skru seg opp av seg selv. Dette medfører at det blir rom for vekten å bevege seg og før du vet ordet av det driver vektene å sklir fram og tilbake på stangen å ødelegger hele settet ditt. Dette er suboptimalt.

    Ved å hele tiden måtte skru sikringene fram og tilbake for å kunne forandre på vektene vil dette også ta mye lengre tid enn dersom du har mange tilgjenglige samtidig. Det må også nevnes at det å ha to manualer er som oftest helt nødvendig dersom du vil kunne gjøre mange øvelser.

    Nå følte jeg at jeg var litt vel hard mot justerbare manualer så jeg må bare nevne noen positive sider ved det for jevne litt ut. Den største positive faktoren er jo den at du får mye vekt for pengene. Med et ordentlig justerbart manualsett kan du med litt kreativitet og de riktige øvelsene utføre virkelig super solide treningsøkter for alle muskelgrupper. Inkludert beina.

    Hvorfor kjøpe manualer

    Om du trenger noen gode argumenter overfor kona eller kjæresten på hvorfor du skal kjøpe inn et manualsett så kan jeg hjelpe til.

    Tar lite plass

    Du kan fint hjemme vekk manualene under en seng eller en sofa slik at dersom kongen mot all formodning skulle komme på besøk så ville ikke stua sett ut som et halvferdig treningssenter.

    Siden manualer tar så lite plass så kan du også bruke de så å si overalt. Du trenger ikke å ha en hel kjelleretasje satt av til personlig gym for å ha en bra treningsøkt hjemme. Det holder med en liten leilighet så lenge du har et par manualer.

    Mye for pengene

    Med et godt sett manualer kan du som nevnt tidligere få en skikkelig bra treningsøkt. Med tanke på at ikke trenger å investere mer enn en liten tusing vil jeg si at dette er en god pris. Manualene vil jo holde evig lenge før de går i stykker så du kan jo se på det som en god langtidsinvestering.

    Du kan jo også til enhver tid gi vekk manualene dine til en venn som vil ha de. Og kjenner jeg meg selv og mine venner rett vet jeg at jeg hadde blitt særdeles glad for en slik gave. Så med dette i bakhodet vil jeg si at det er svært lav risiko å investere i manualer. Det er aldri negativt å ha noen manualer i kjelleren når motivasjon strømmer gjennom deg å du har lyst til å løfte på noe tungt.

    3 god øvelser med manualer

    Biceps curls

    Dette er klassikeren over alle klassikere når det kommer til trening med manualer. Du holder manualen i hånden din og lar den henge slapt ned siden med håndflaten frem. Så tar du å sakte curler manualen opp mot brystet ditt. Når manualen er helt oppe ved puppen din squeezer du bicepsen ekstra hardt et lite sekund før du sakte slipper den ned igjen.

    Fokuser på å ha en jevn bevegelse hele veien og ikke forhast deg hverken opp eller ned. Om du vil ha mest mulig vekst i bicepsen din anbefaler jeg deg å gjøre mellom 10-15 repetisjoner av denne øvelsen, 4 ganger med to minutter pause i mellom.

    Dersom du gjør dette et par ganger i uka hele vinteren kan jeg love at bicepsen din kommer til å se ut som en fyldig entrecote når sommer kommer. Du vil da kunne spankulere rundt på en hvilken som helst norsk strand mens du ser sørlands piken glane på bazookaen av en arm du har fått.

    For flere biceps øvelser klikk her.

    Flies

    Når du ser på fugler så kan du legge merke til at de ofte har store bryst. Dette er fordi de trenger disse musklene for å flakse hardt nok til å fly. I denne øvelsen så vil du også flaks som en fugl, men dette er for å bygge brystmuskler og ikke for å fly.

    Ligg på en helt flat benk eller på bakken med armene rett opp og med håndflatene pene innover mot hverandre. Dette er utgangsposisjonen. Deretter beveg vekten ut til siden med bare en liten bøy i albueleddet. Sørg samtidig for å være helt rett i overkroppen og skyt brystkassa oppover. Når manualene er på linje med benken trekk de opp igjen til utgangsposisjon med hjelp av brystmusklene. Manualer på mellom 8-16 kg er passende for de fleste.

    For flere bryst øvelser klikk her.

    Vertikal skulderhev

    Vertikal skulderhev er en øvelse som aktiverer den fremre deltoid. Dette er den fremover pekende delen av skulderen som kan heve armen din. Som du ser er ikke dette en stor muskel og du trenger derfor ikke tunge manualer. Du imponerer dessverre ingen med å løfte tungt med dårlig teknikk. Dette vil bare føre til skader og saktere progresjon. Manualer på et sted mellom 5-9 kg er passende.

    For å utføre stå oppreist med en manual i hver hånd. Hev først høyre arm frem og opp til de er ved en 90 graders vinkel. Hold den i et lite sekund rett ut før du sakte beveger den ned til hoften. Deretter gjennomfører du samme på venstre hånd. Gjør dette ofte med mellom 10-15 repetisjoner og du vil se resultater.

    For flere skulderøvelser klikk her. 

    MUSKLER, KRAFT, RÅSKAP

    Kom deg på lista!

    Eksklusivt innhold

    Unike programmer

    Helt gratis!