Øke testosteron naturlig

Hva er testosteron?

Testosteron er hormonet som gjør at menn ikke er kvinner. Kilden til maskulin energi, livskraft og ikke minst muskelvekst. Hvis du ønsker å legge til rette for optimal muskelkraft og lav fettprosent er testosteron ditt viktigste verktøy. Vi ønsker å lære deg å øke testosteron naturlig. 

Uten testosteron kollapser proteinsyntesen i kroppen. Dette er prosessen der nye proteiner dannes. Nye proteiner er en forutsetning for at musklene dine skal fungere og vokse. Vi kan dermed omtale testosteronet som byggesteiner for all fysisk progresjon.

Menn med for lite testosteron har lite energi, manglende driv og veldig sjelden evnen til å bygge en atletisk fysikk. Uten proteinsyntese (nye muskelceller) blir muskelvekst vanskelig.

Du risikerer å miste din instinktive kjærlighet for sex og kan også risikere at penis ikke lenger vokser når du blir oppspilt. Det er ifølge nye vitenskapelige funn klar sammenheng mellom det kjedelige problemet erektil dysfunksjon og lavt testosteronnivå. 

Det er ingen fordeler med lavt testosteron. Ingen. Heldigvis er det veldig mye du kan gjøre for å sikre din egen hormonelle helse. Små og store rutiner og prinsipper hvem som helst kan ta i bruk.

Det er mulig å øke testosteron naturlig. Kroppen påvirkes veldig av hva du spiser og hvordan du lever. Testosteron produseres i ballene din og du bør absolutt gi gutta dine best mulige forutsetninger. 

Naturlig vs kosttilskudd

Det finnes mange kosttilskudd garanterer økt testosteron produksjon. Markedet er naturligvis fullt av svada. Likevel er det flere mineraler og vitaminer kroppen er avhengig av for optimale testosteronnivåer. 

Et standard kosthold gir ikke nødvendigvis alt kroppen trenger for å fylle deg med maskulin energi og muskelkraft. Vi hjelper deg å skille tulleprodukter fra vitale mineraler du er tjent med å bruke som tilskudd til en næringsrik diett.  

Likevel vil det viktigste alltid være hvordan du velger å LEVE livet ditt. Ingen kan supplementere seg til høye testosteronnivåer hvis de lever av raffinerte karbohydrater og aldri beveger seg. Å øke testosteron naturlig vil alltid være mest bærekraftig og effektivt. 

 

Øke testosteron naturlig

Dette er en meget omfattende liste. Alle punktene kan og vil booste testosteronnivået ditt. Den du er i dag er et produkt av hvordan du har beveget deg, spist og levd i det daglige de siste årene. Kvaliteten på din trening, diett og daglige rutiner former testosteronnivået ditt. 

Skulle jeg redusert listen til 3 punkter ville jeg sagt

  • Løft vekter, ikke vær overvektig
  • Spis mye næringsrike råvarer
  • Sov godt og få sollys

Hvordan øke testosteron naturlig?

Vektløfting og annen trening

Å løfte vekter er det viktigste du gjør for testosteronet ditt. Det er en grunn til at menn med store muskler oser av selvtillit, livskraft og karisma. Du ser sjelden en deprimert og usikker mann med enorme muskler. 

Muskler henger tett sammen med testosteron. Når kroppen retter all sin energi mot å løfte noe tungt påvirkes endokrine systemet. Dette systemet sender tilbakemelding til hjernen i form av hormonelle reaksjoner. Aktivering av de store muskelgruppene medfører en hormonell reaksjon i form av testosteron. 

Vi gidder ikke å gjøre dette til en vitenskapelig biologisk tekst. Poenget er at når kroppen må jobbe hardt produserer den testosteron. Testosteron gir kraft. Kraft gir deg evnen til å fullføre fysiske utfordringer. Fysiske utfordringer gir testosteron. Skjønner sammenhengen?

Å vite at du har presset kroppen din til det ytterste gir en merkbar boost i selvtillit. Det er grunn til å tro at denne boosten henger tett sammen med en økning i testosteron. 

Hva har hockeyspillere, NFL stjerner og andre super atleter til felles? De presser kroppene sine hardt, og har fysisk suksess som en stor del av hverdagen. Det er grunn til å tro at boosten fysisk arbeid og seier gir bidrar til idrettsstjerners merkbart høye selvtillit og sjarm. 

Compound løft

For optimal testosteronproduksjon må du aktivere de store muskelgruppene. Markløft, knebøy, benkpress og stående roing. Det er en god grunn til at dette er fundamentale styrkeløft. De tester din totale evne til kraftutvikling. Jo mer muskelmasse som aktiveres, jo mer testosteron pumpes ut i kroppen som bensin til musklene. 

Det er lite som føles bedre enn å ta 140 kilo i markløft. 

Kanskje grunnen til at en hard økt alltid gir økt energinivå er så enkel som at du opplever en testosteronboost? Det endokrine systemet kan ha produsert ekstra testosteron så musklene skal klare å overvinne vektene. 

Jo tyngre vekt kroppen beveger, jo høyere testosteronproduksjon. Biologisk er dette fordi kroppen bruker testosteron som bensin for hard fysisk arbeid. Menn som aldri gjør tunge ting får et hormonsystem som ikke “trenger” å pumpe ut testosteron. Med en gang du gjør harde ting forteller du kroppen at den må produsere bensinen den trenger. 

Kampsport

Å trene kampsport i kontrollerte omgivelser gir stor fordel. Du kommer i kontakt med de primalske instinktene dine på en konstruktiv måte. Lite bygger mer selvtillit enn å merke at du behersker en form for kampsport. 

All form for fysisk konkurranse fremmer testosteron. Kroppen pumper ut energi for å gi deg best mulige forutsetninger for seier. Dette gjelder særlig slåssing. Kroppen klarer ikke å skille ordentlig mellom blodig alvor og kameratslig bryting. Derfor pumper den ut tilsvarende energi som om du var i en kamp til døden. 

Med en gang du vet med deg selv at du ikke lenger er et enkelt bytte for noen med voldelige hensikter blir du mye tryggere på deg selv. Denne tryggheten smitter over til utstrålingen din. Du merker det med en gang du har prøvd hard sparring. 

øke testosteron naturlig

Relativ kroppsvektstyrke

Din relative styrke er den beste indikatoren på om du bygger muskler og brenner fett. Klarer du å bære egen kroppsvekt fungerer musklene dine effektivt. 

Alle kan med tiden klare dette:

  • 40 push ups
  • 10 pull ups
  • 15 dips
  • 100 knebøy

Denne typen trening fremmer ikke testosteron like effektivt som vektløfting, men har likevel en rolle. Øvelsene kan gjøres hvor som helst, når som helst. De gir deg muligheten til å pushe deg selv hardt. Når du klarer målet ditt og merker progresjon det gi deg økt tro på egne krefter. 

Ikke vær tjukk

Kroppsfett inneholder et molekyl som blir til østrogen. Dette er grunnen til at kvinner ofte har en del kroppsfett ved hofta og rundt livet. De er avhengige av østrogenproduksjon for å være fruktbare. Hvis du som mann har mye unødvendig kroppsfett vil en tilsvarende østrogenproduksjon sabotere testosteronnivået ditt. 

Høy fettprosent ødelegger også mobilitet, styrke og evnen til å bygge muskler. Forsøk å holde fettprosenten på et nivå som tillater god bevegelighet og ikke ødelegger for kroppen din.

HIIT

High Intesity Interval Training er bedrer din eksplosive utholdenhet og kardiovaskulære kapasitet. Blodsirkulasjonen blir bedre og kroppen brenner fett i høyt tempo. Eksplosive bevegelser en testosteronfremmende effekt. 

Konseptet med HIIT er at du gjennomfører flere intervaller med hard aktivitet. Spurt opp bratte bakker, svøm alt du har eller gjennomfør 5 x 5 min bryting med en kompis. Mange muligheter. 

Sollys og D-Vitamin 

Solen er en kilde til liv og energi. Ingen organismer på jorden kan leve uten sollys. 

Du har sikkert opplevd en såkalt vinterdepresjon og en motstående sommerglede. Dette henger tett sammen med hvor mye sol vi har tilgang på. Det er både deprimerende og i følge ferske studier også farlig å gjemme seg fra solen. 

Det er en klar sammenheng mellom D-vitamin og testosteronproduksjon. En omfattende studie fant ut at å gi D-vitamin supplement til en gruppe menn økte testosteronnivået i gruppen betraktelig. Hvis du ikke har muligheten til å tilbringe tid i solen hver dag anbefaler vi på det sterkeste å supplementere med D-vitamin. 

Start dagen med sollys, noen push ups og en god kopp svart kaffe. Jeg garanterer at hvis du gjør dette 3 dager på rad fortsetter du for alltid. 

øke testosteron naturlig

Praise the Sun! 

Egg og Olivenolje

Maten du spiser er ressursene du gir kroppen. Hvis du vil at kroppen og musklene dine skal fungere optimalt bør spise næringsrike råvarer. 

Det finnes enkelte matvarer som booster kroppens evne til å øke testosteron naturlig. Du trenger godt fett fra dietten din for at det endokine systemet ditt skal kunne produsere testosteron. Olivenolje er en av mange kilder til den typen fett kroppen for å produsere testosteron. Andre gode kilder til sunt fett er avokado, rene kjøttstykker og smør.

Uten næringsrikt fett klarer ikke kroppen og ta til seg D-vitamin. Mange tror at fett er farlig. Dette stemmer ikke. Fersk forsning tilsier at en lite fett og mye karbohydrater fører til lavt testosteron. 

Det er svært viktig at du spiser sunt fett fra naturlige kilder. Prossesert mat er basert på industrialisert fett. Dette fettet er billigere, men samtidig giftig. Bytt raffinert solsikkeolje med kaldpresset olivenolje. 

D-vitamin er som vi har skjønt avgjørende for å kunne øke testosteron naturlig. Egg er en suveren kilde til D-vitamin. Fet fisk er også full av D-vitamin. Velg helst økologiske frittgående egg og vill fisk. 

egg 

Egg gir livskraft

Sink

Sink er et mineral du kan bruke som supplement til dietten din. Sink er svært sentral for kroppens seksuelle hormoner. En stor andel av sæden din består av sink. Gir du kroppen 25-50 mg ekstra sink hver dag vil du gi testiklene dine bedre fortutsetninger for produksjon av testo, sex hormoner og sæd. Viktig arbeid, med andre ord. 

Her finner du markedets beste kilde til sink. ZMA er et tilskudd som også inneholder magnesium. Magnesium gir deg mye energi, bedre søvn og bidrar til muskelvekst. 

Søvn

Å ikke gi deg selv søvnen du trenger er noe av det verste du kan gjøre mot testosteronnivået ditt. Ønske om fysisk utvikling og muskelvekst kan ikke kombineres med dårlig søvn.

Hvis du ikke hviler godt hver natt ødelegger du ikke bare energinivået ditt. Du gir ikke kroppen tid til å restituere og bygge muskler. Proteinsyntesen finner sted om natten. Det er da musklene vokser. 

Sov mer enn 8 timer hver natt hvis du ønsker deg muskler og testosteron.

Det er også på natten kroppen har tid til å produsere testosteron. Morgenereksjonen kommer faktisk av at det er etter en god natts søvn testosteronnivået er på topp. Opplever du aldri det såkalte morgenbrødet er denne listen særlig viktig for deg. 

 

Revitalize!