fbpx

Pre Workout

Pre workout er et supplement som har blitt mer og mer populært over de siste årene. Enkelte anser pre workout som en forutsetning for en god økt med mye energi. Skeptikerne sier derimot at slike midler har farlig høyt innhold av koffein og at hvis du ikke klarer å hause deg selv opp naturlig har du et problem. 

I denne artikkelen vil du finne alt du trenger å vite om pre workout. Vi vil presentere faktaene og gi deg vår mening. Til syvende og sist er det du som må bestemme om trenger kunstig hjelp for å bli mentalt og fysisk klar for å trene hardt.

Hva er pre workout?

Pre workout er et supplement som består av flere forskjellige stoffer. Dette kan være stimulernende stffer som koffein, eller mineraler og aminosyrer musklene dine har godt av.  Alle stoffene er tilsatt for å øke energinivået ditt før en treningsøkt slik at du kan yte optimalt. Normalt kommer pre workout som pulver i en liten rund rønne. 

Hva som er oppi de ulike pre workoutene er ikke alltid like lett å si fordi produsentene stadig prøver å finne nye variasjoner, men noen stoffer går igjen i de aller fleste varianter. Følgende er oftest representert: ulike aminosyrer, B vitamin, koffein, kreatin og i mange tilfeller kunstige søtningsstoffer. 

Er pre workout effektivt?

Det finnes få gode studier på pre workout siden det som konseptet er såpass nytt. Det finnes derimot gode studier som kan vise til effektiviteten av ulike stoffer i pre workout. De to store stoffene som har bevist god effekt er koffein og kreatin. 

Koffein 

Koffein er et stoff de aller fleste har god kjennskap til gjennom mange år med iherdig kaffedrikking. Vi har alle hatt glede av kaffens oppkvikkende effekt. Koffein kan gjøre underverker. Før en treningsøkt vil en koffein boost øke kroppens generelle energinivå. Mange merker skarpere fokus og mer intensitet. 

En annen positiv egenskap koffein har helsemessig er at under påvirkningen til koffein vil kroppen begynne å brenne flere kalorier naturlig (^1). Folk som drikker mye kaffe opplever ofte å ha mer energi til å være i bevegelse, og at kroppen ikke alltid “craver” sukker og andre karbohydrater. 

Problemet for mange er at 1 kopp om dagen med tiden blir til 6 kopper om dagen. Dette fører til økt toleranse for koffein, og vanner ut effekten.  Har du en enorm koffeintoleranse vil dermed ikke pre workout påvirke deg noe særlig.

Kreatin 

Kreatin

Kreatin er i min mening det trenings supplementet som gir best effekt. Kreatin er et stoff som produseres naturlig av kroppen. 95% av kreativitet i kroppen finner vi i musklene våre. Når vi øker opptaket av kreatin i kroppen vil vi fylle kreatinlagrene i musklene. Ved å fylle kreatinlagrene vil kroppen kunne lage mer av de energirike molekylene ATP fra kreatinfosfat.

Et høyere nivå av ATP i musklene vil gi deg et lengre tidsrom hvor kroppen kan bruke maksimal styrke. Dette vil si at du vil kunne greie flere repetisjoner som vil gi større muskelvekst både kortsiktig og langsiktig. 

Som pre workout vil ikke kreatin gi noen spesiell fordel med tanke på energinivå eller yteevne. For å få optimalt utbytte av kreatin må man ha en oppladningsfase hvor man inntar 5 gram kreatin fire ganger om dagen. Dersom man ikke gjør dette vil det ta kroppen 3-4 uker å fylle lagrene. Så dersom du vil få effekten av kreatin burde du bruke det som et supplement i seg selv og ikke som et biprodukt av pre workout. Om du er interesert i å finne ut mer om kreatin trykk her.

Nitrogenoksid

Nitrogenoksid er også et stoff som vi finner naturlig i kroppen. Når kroppen produserer nitrogenoksid vil vi kunne forbedre blodgjennomstrømningen i kroppen. Stoffene som L-arginin og L-citrullin kan man ofte finne i de vanligste pre workoutene og det er disse stoffene kroppen bruker for å produsere nitrogenoksid. 

Et par studier hevder at å supplementere kroppen med stoffer L-arginin og L-citrullin vil kunne øke oksygen og næringstilførselen til musklene. Det blir også skrevet at dette vil kunne heve den generelle prestasjonen under trening.

Hoveddelen av studier gjort på nitrogenoksid fokuserer på effekten det har hos unge menn. Dette vil si at resultatene kan variere hos andre grupper enn hos denne fokusgruppen. Jo mer forskning som blir gjort på tema jo sikrere vil vi i fremtiden bli på resultatene. 

Negative sider ved pre workout 

Det aller meste av pre workouten som blir produsert er helt trygg. Ihvertfall den du får kjøpt i butikker i Norge. Det er likevel viktig å vite om potensielle farer og negative sider som kommer ved å bruke pre workout. 

Store mengder koffein 

Som nevnt tidligere er den mest effektive ingrediensen for å øke energinivået koffein. Og denne er det mye av i de fleste pre workoutene. De fleste pre workout blandingsforholdene fører til at du i en porsjon av pre workout inneholder like mye koffein som om du skulle drukket to kopper kaffe. Ovregår du anbefalt dose kan koffeininnholdet tilsvare enda flere kaffekopper.

Det å innta store mengder koffein har flere negative sider som for eksempel økt blodtrykk og angst, men det største problemet med mye koffein er et det setter et enormt press på hjertet. I 2017 ble det rapportert fra USA at en frisk 25 år gammel soldat uten noen tidligere medisinske forhold led et hemoragisk slag etter bruken av et pre workout som heter ANIMAL RAGE XL. Du må alltid lese innholdsfortegnelsen minst 2 ganger før du drikker pre worjout.

Kunstige søtningsstoffer 

I de vanligste pre workoutene vil du alltid komme til å finne store mengder med kunstige søtningsstoffer eller sukker alkoholder. Dette er siden de forbedrer smaken på drikken uten at det legger på flere kalorier. 

For en del mennesker vil disse søtningsstoffene føre til dårlig fordøyelse og en redusert livskvalitet. Spesielt et høyt inntak av sukker alkoholer kan føre til symptomer som oppblåsthet og diarre (^3). Og det spiller ingen rolle hvor mye energi du har dersom du må bruke hele treningsøkten på å sprenge dassen. 

Ved inntak av større mengder av kunstig søtningsstoffer som for eksempel sukralose, har det også blitt rapportert om like symptomer som fra høye inntak av sukker alkoholder. Dersom du vil begynne på pre workout anbefaler jeg at du finner en uten mye sukker alkoholder og tar et par dager med små doser for å se akkurat hvordan kroppen din reagerer.

Kvalitet og sikkerhet på stoffene 

kreatin

I mange land er det lite regulering på innholdet i kosttilskudd. Dette vil si at produktetikettene ofte kan vise misvisende informasjon. I Norge har vi relativt god kontroll på hva det er lov å selge som kosttilskudd i forretninger. Dette vil si at dersom du kjøper pre workout fra for eksempel proteinfabrikken så kan du stole på produktetiketten. 

Om du derimot bestiller pre workouten din over nettet fra for eksempel India ville jeg vært mer skeptisk på hva jeg faktisk fikk i meg. Det må også nevnes at dersom du er en profesjonell idrettsutøver som blir utsatt for dopingprøver kan det å kjøpe pre workout fra en usikker kilde være svært risikabelt. 

Dette er ikke nødvendigvis fordi det er store mengder ulovlige stoffer i pre workouten, men at det er spor av det. Dette skyldes ofte at fabrikkene som produserer denne typen pre workout i noen tilfeller også produserer ulovlige stoffer, og at de bruker de samme redskapene i produksjonen av begge produktene. 

 

Konklusjon

Bruker du pre workout av høy kvalitet med måte, kan dette gi fordel under harde økter. På tunge dager der sofaen virker mer fristende enn vektene kan du styrte et glass potent preworkout. Kanskje forandrer mindsetet ditt seg og du innser at sofaen må vente til det fysiske arbeidet er gjort. 

Bruk de verktøyene du trenger for å aktivere den indre gløden som jager deg i retning vektene. Det er bedre å drikke pre workout og trene enn å ikke drikke pre workout og ligge på sofaen. 

 

Dersom du vil bruke pre workout til å hause deg opp før harde økter er dette noen viktige punkter: 

  • Finne et produkt med lite kunstige søtningsstoffer 
  • Vær obs på hvor mye koffein du får i deg. 
  • Kjøp fra en seriøs aktør. 
  • GI GASS 
 
 
 

Produkter vi anbefaler

No-Explode er en mer avansert og kompleks type pre workout enn vanlig. Mange preworkout produkter er egentlig bare koffein og søtningstoffer. Her får du B vitaminer, C vitamin, magnesium og kreatin monohydrat og en rekke andre energigivende stoffer. Skal du først kjøpe preworkout kan du like gjerne gå all inn! Vi anbefaler No-Explode!

Faring m-46 er en potent pre workout. Full av koffein, Tyrosin og aminosyrer vil den gi deg den ekstra boosten som pusher deg gjennom harde økter. Den inneholder rødbetekstrakt. Mange opplever at denne naturens gave gir omfattende “pump” under hypertrofisk løfting. En pålitelig pre workout som vil hause deg opp!