fbpx

De 10 beste BCAA kosttilskuddene – Best i test 2020

BCAA er en engelsk forkortelse for branched chained amino acids. Direkte oversatt til norsk blir det forgrenede aminosyrer. Dette sier deg kanskje ikke så mye, men det beskriver den kjemiske strukturen til på gruppen aminosyrer BCAA tilhører. I denne kategorien finner vi tre forskjellige aminosyrer: leucin, isoleucin og valin.

Disse tre aminosyrene er en del av de 9 essensielle aminosyrene som kroppen ikke kan produsere selv. Dette er aminosyrer som vi må få inn via dietten vår eller ved hjelp av supplementer. Hvis du ikke gjør det kan det gå utover proteinsyntesen(muskelbygging) og allmenn tilstand.

BCAA supplement er svært populært blant vektløftere og andre som liker fysisk aktivitet. De positive effektene BCAA har på kroppen er godt dokumentert. De siste årene har det blitt bevist hvordan BCAA påvirker muskelvekst, vekttap og restitusjonstid. Dette er alle viktige faktorer for deg som vil ha best mulig resultater fra trening. Dersom du har lyst til å vite mer om hvordan BCAA påvirker kroppen kan du klikke her. Du får også utfyllende informasjon under testen.

 

Best i test BCAA 2020

Det er  viktig for oss i Jacked at du vet hvilke kriterier vi vurderer etter når vi tester kosttilskudd. Da finner du det produktet som passer best for dine behov. Vårt mål er at du skal kunne navigere gjennom jungelen av forskjellige kosttilskudd og finne et kvalitetsprodukt som passer deg. I denne testen har vi vurdert smak, pris, virkestoffer, ingredienser og opplevd utbytte.

nr.1 Scivation Xtend

Best i test 

BCAA per 100 g: 54 g

BCAA per servering: 7 g

Antall serveringer: 30

Scivation Xtend er dagens testvinner. Den eneste av BCAA kildene vi har sett på som oppfyller absolutt alle våre kriterier. Ved å ha fordelingen av aminosyrer i 2:1:1 ratio sikrer den at du får i deg optimal mengde BCAA på bare en serveringen. Når dette kombineres med at den er sukker, karbohydrat og koffeinfri er det ikke rart at denne ble vår favoritt.

Et annet positivt punkt ved Scivation er at den også er tilsatt ekstra B6 som er et vitamin som kan påvirke musklene dine positivt. B6 bidrar til definerte muskler, og legger tilrette for muskelvekst. Du finner Scivation Xtende i hele 10 forskjellige smaksvarianter. Enhver finner sin favoritt.

Fordeler:

Ulemper:

nr.2 Mutant BCAA

BCAA per 100 g: 62,1 g

BCAA per servering: 9,7 g

Antall serveringer: 90 

Mutant BCAA har dagens høyeste andel gode aminosyrer. Disse gutta har også tilsatt en mengde elektrolytter for å gi deg optimal hydrering under trening. Magnesium og Potassium er to av flere stoffer som sørger for å holde deg eksplosiv under hele økten. Produktet er også fullstendig fritt for karbohydrater og sukker. B

Ved hjelp av ekstra elektrolytter og de høye nivåene av de essensielle aminosyrene leucin, isoleucin og valin vil Mutant BCAA ha en positiv innvirkning på restitusjonstiden til utøveren som benytter seg av det. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.3 OLIMP BCAA XPLODE

BCAA per 100 g: 60 g

BCAA per servering: 6 g

Antall serveringer: 50 

Ved bruke den optimale fordelingen av forgrenede aminosyrer 2:1:1 vil Olimp forsikre maksimale treningsresultater. Det å ha en 2:1:1 fordeling vil si at du har dobbelt så mye leucin enn det du har av isoleucin og valin. Høyere nivåer av leucin er optimalt. Dette er den av de tre forgrenede aminosyrene som har bevist påvirkning på selve muskelveksten vår. 

Vi finner også en ekstra tilsetning av vitamin B6. Som nevnt ovenfor vil dette kunne påvirke definisjonen av musklene våre. Produksjonen til Olimp foregår på profesjonelt vis. BCAA tilskuddet løser seg lett opp i vann. I løpet av kort tid har du en smakfull drink. Produktet finnes i flere forskjellige smaker. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.4 DNS BCAA+L-Glutamin Mest for pengene

Mest for pengene

BCAA per 100 g: 46g 

BCAA per serving: 6g

Antall serveringer: 40

DNS er de så sikre på at du kommer til å like det de laget at de gir smaksgaranti hos noen av sine forhandlere i Norge. Dette vil si at dersom du ikke synes DNS BCAA+L-Glutamin har den smaken du var ute etter kan du kreve pengene dine tilbake selv om du allerede har brukt produktet. 

I dette kosttilskuddet vil du få hele 6g BCAA i hver servering. Dette er svært bra med tanke på at du også får 3g ekstra l-glutamin i hver servering. Dette blandingsforholdet er laget fordi det er tiltenkt å skape den optimale muskelveksten og tilrettelegge for anabole effekt. De anabole prosessene i kroppen handelr om vekst.

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.5 BCAA Engine

Best på smak

BCAA per 100 g: 50 g

BCAA per servering: 6 g

Antall serveringer: 33

Her har våre svenske venner  gått for en orginal tilnærming. BCAA Engine har et blandingsforholdpå 4:1:1 fremfor 2:1:1 Ved å skifte til 4:1:1 øker de innholdet av leucin betraktelig. Denne manøveren er interessant. Det er grunn tli å tro at den også er fordelaktig. Du kan velge mellom hele 8 forskjellige smaker Engine. En favoritt blant mange!

Ved å endre BCAA forholdet til 4:1:1 har svenskene laget et produkt som virkelig fokuserer på at du skal få den raskeste restitusjonstiden mulig. Det oppskalerte nivået av leucin optimaliserer nemlig proteinsyntesen i musklene dine noe som fremmer restitusjonen din. Du får også høye nivåer av L-Glutamin med hele 2 gram per servering. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.6 OLIMP EAANABOL XPLODE

BCAA per 100g: 29.2 g

BCAA per servering: 3.4 g

Antall serveringer: 40 

Dette produktet inneholder i tillegg til BCAA aminosyrene flere av de andre viktige essensielle aminosyrene som kroppen ikke greier å produsere selv. Dersom kroppen har for lite av noen av de essensielle aminosyrene, vil det være en faktor som begrenser proteinsyntesen i kroppen og dermed minsker kroppens evne til å effektivt kunne restituere og bygge muskler. 

Olimp EAANABOL XPlode har valgt å prioritere flere typer aminosyrer likeverdig. De har tatt hensyn til kroppens gjennomsnittlige daglige krav på EAA (Essential Amino Acids). Det vil si at dersom du benytter deg av dette supplementet vil du dekke kroppens behov for BCAA samtidig som du også vil dekke behovet for andre essensielle aminosyrer.

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.7 Self BCAA Drink Mix

BCAA per 100g: 71 g

BCAA per servering: 5 g

Antall serveringer: 35

Her har vi en klassiker som sikrer gode resultater. Med vel utprøvde ingredienser og det klassiske blandingsforholdet 2:1:1 sikrer Self sin BCAA Drink Mix at du får akkurat det du er ute etter. Å fylle BCAA lagre senker nivået av den sedative (beroligende) aminosyren L-Tryptofan. Dette holder deg energisk over lengre tid. 

Tilskuddet er tilsatt ekstra B6. Dette har flere fordeler, som vi har vært inne på tidligere. Vitamin B6 reduserer frigjøringen av aminosyrer fra muskelvevet, noe som kan resultere i mer effektiv muskeldefinisjon. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.8 Reflex BCAA

BCAA per 100 g: 73 g

BCAA per servering: 6 g

Antall serveringer: 70

Reflex gjør ting på sin egen måte. Deres BCAA tilskudd kommer i kapselform fremfor pulver. Du sparer tid ved å slippe å mikse drinker, men går også glipp av potensielt velsmakende styrkedrikk. En fordel er at produktet lett kan medbringes på ferie eller andre reiser.

Dersom du for vil ta BCAA når du spiser lunsj og ikke har lyst til å ta med deg en hel shaker på jobb eller skole vil det være betydelig lettere med kapsler. Det eneste du trenger å tenke på er hvor mange kapsler du skal spise. Enkelt og greit. Hver kapsel inneholder både tilstrekkelig BCAA og vitamin B6. 

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.9 fairing BCAA XPAND

Mest BCAA for pengene

BCAA per 100 g: 87 g

BCAA per servering: 10.4 g

Antall serveringer: 32

Du lurer kanskje på hvorfor BCAA kosttilskuddet som gir deg mest for pengene så langt ned på listen. Det er fordi blandingsforholdet er 6:1:1. Det vil si at du får betydelig større mengder leucin enn du får isoleucin og valin. Dette betyr ikke at produktet i sin helhet er dårlig, men vår oppfatning er at et mer balansert nivå av de tre forskjellige aminosyrene er mer gunstig.

Dersom du er ute etter et pålitelig produkt hvor du får mest for hver krone vil dette være et røverkjøp. Og det høye leucin nivået er ikke bortkastet dersom du vil redusere restitusjonstiden din mest mulig og booste muskelveksten din. Likevel er det en grunn til at 6:1:1 sjelden brukes. 

Fordeler:

Ulemper:

nr.10 BCAA 8:1:1

BCAA per tablett: 1 g

BCAA per servering: 5 g

Antall serveringer: 200

Self 8:1:1 har tatt fullstending av når det kommer til leucin. Forholdet er 8:1:1 hvilket betyr at de andre forgrenede aminsoyrene kommer i skyggen. Med dette forholdet vil nivået leucin være så mye høyere enn de andre at det vil bli vanskelig å få fullstendig uttelling for alle de ulike effektene BCAA har.

Noe positivt er at du får BCAA  i kapsler. Da kan du lett ta det med deg uansett hvor du skal. Nivået BCAA i hver kapsel er også det høyeste vi har funnet, men dette kan stamme fra at leucin nivået er så høyt. Det er også tilsatt vitamin B1 og vitamin B6 for å gjøre at du får maksimalt utbytte fra hver kapsel. 

 

Fordeler:

Ulemper:

Gratis tilgang til 5 kraftfulle måltider

Få oppskrifter til retter som er

Fulle av næring

Muskelbyggende

Sunt, raskt, billig

    We won’t send you spam. Unsubscribe at any time.

    Hvem passer BCAA for?

     

    BCAA passer perfekt for deg som sliter med å spise nok proteiner men vil trene mye. Optimalt burde du alltid prøve å tilfredsstille kroppens behov for essensielle aminosyrer via næringsrik mat. Men det er ikke alltid dette er like lett. Om du for eksempel er vegetarianer vil det være vanskelig å få fylt lagrene dine av BCAA. Det samme gjelder for de som trener mye styrke. Det skader ikke å få hjelp fra BCAA drinker.

    I motsetning til andre aminosyrer som blir brutt ned i leveren vår blir BCAA hovedsakelig brutt ned i musklene. Siden BCAA er brutt ned i musklene vil det si at mennesker som bruker musklene mye til fysisk aktivitet vil bryte ned mye mer BCAA enn de som bare ligger på sofaen. Dermed vil det være mye viktigere for aktive mennesker å supplere kroppen med BCAA for å forsikre om at kroppens lagre alltid er fulle. 

     

    Hvor mye BCAA burde jeg ta?

    Ny forsking anbefaler det vanlige mennesker å innta ca 144 mg BCAA per kg kroppsvekt per dag. Derfor anbefaler vi at dersom du er en mann som ikke trener spesielt mye burde du innta ca 12 gram  BCAA hver dag En tilsvarende kvinne som ikke trener spesielt mye burde få i seg ca 9 gram hver dag. 

    Om du har et normalt aktivitetsnivå og har en relativt proteinrik diett (du spiser fisk eller kjøtt 5 dager i uken) trenger du antageligvis ikke bekymre deg for at BCAA nivåene dine er for lave. Det vil si at det ikke er nødvendig for deg å kjøpe supplementer. Om du derimot trener styrketrening eller annen trening som krever fysisk hardt arbeid vil det være lønnsom å ta ca 10-20 gram med ekstra BCAA hver dag.

     

    Når burde jeg ta BCAA?

    Om du tar BCAA før eller etter du trener spiller ikke så stor rolle. Dersom du benytter et supplement som har høye nivået av leucin er det anbefalt at du tar dette før eller rett etter trening for å få maksimalt utbytte. 

    Dersom du derimot benytter deg av de klassiske BCAA supplementene med 2:1:1 forhold vil det ikke spille så stor rolle når du tar det. Det som er viktig er at du fyller lagrene dine. For å vite hvor mye trenger for å fylle lagrene dine må du se på faktorer som vekt og treningsmengde.

     

    Er BCAA noe for meg?

    • Trener du mye?
    • Trener du styrke?
    • Spiser du lite proteiner?
    • Har du behov for rask restitusjon?

    Om du svarer ja på to eller mer av spørsmålene vil jeg anbefale at du prøver ut BCAA supplementer for en periode, for å se om du får noen resultater. 

    Dersom du lurer på mer om BCAA kan du lese denne artikkelen, som forklarer mer på hvordan BCAA påvirker kroppen. 

     

    MUSKLER, KRAFT, RÅSKAP

    Kom deg på lista!

    Eksklusivt innhold

    Unike programmer

    Helt gratis!