De 15 beste proteinpulverene – Best i Test 2020

Her finner du en omfattende oversikt over markedets beste proteinpulver i 2020. Vi har vurdert pris, kvalitet og særegenhet hos alt som finnes av proteinpulver i Norge.

Markedet for kosttilskudd  har i nyere ti eksplodert. Dette har medført at det finnes en haug  produkter som alle lover deg det samme. Hva som er kvalitet og hva som bare er tomme ord kan være vanskelig å vite. Derfor har vi i JACKED.no sett på 15 forskjellige proteinpulvere. Vi gir deg vår personlige mening om og vurderer optimalt bruksområde for alle de aktuelle proteinpulverene. 

Topp 15 proteinpulver

Å velge riktig kosttilskudd for dine behov er ikke alltid like lett. For at du skal ha best mulig forutsetninger for å velge riktig har vi samlet all relevant informasjon på ett sted. Ingredienser og virkestoffer er sammenlignet når vi har testet proteinpulver. Løftene produsenten gir kontra opplevd effekt hos brukere er vurdert. Smak og pris spiller naturligvis også en rolle.

Vi ønsker å tilrettelegge for at du skal velge riktig. For at du skal få mest mulig ut av denne testen anbefaler vi at du har en definert oppfatning av du ønsker å få ut av ditt proteinpulver.  Mye av proteinet vi har testet har egne særegenheter. Alle variantene har sine fordeler.

I bunnen av testen kan du også finne mer informasjon om hvordan du bruker proteinpulver og hvem de forskjellige produktene passer for.

nr.1 Whey gold standard

Best i test 

Proteiner per 100 g: 79 g

Proteiner per servering: 26 g

Kcal per servering: 112

Whey Gold Standard er verdens mest solgte proteinpulver. Det er ikke ufortjent.  Proteinpulveret deres holder høy kvalitet og leverer sikre resultater. Samtidig er prisen god.  Golden Standard bruker proteinisolat av reneste kvalitet. Proteinpulveret inneholder også enzymer, mysepeptider og glutamin for optimal fysisk ytelse. Du finner også BCAA aminosyrer. 

Smaken på Whey Gold Standard har blitt perfeksjonert over lang tid. Den finnes i flere smaker. Alle smaker nydelig, uten bruk av sukker. Med det kan vi anbefale Whey Gold Standard som vårt første valg for deg som har lyst til å begynne med proteinpulver eller for deg som har lyst til å skifte til et bedre merke. 

Fordeler:

Ulemper:

nr.2 Olimp whey Protein Complex

Proteiner per 100 g: 75 g

Proteiner per servering: 26 g

Kcal per servering: 135

Dette er et proteinpulver som er spesialisert for idrettsutøvere. Olimp Whey inneholder en liten mengde sukker og karbohydrater. Det er bra som rask restitusjon for folk som trener hardt. Karbohydratene vil hjelpe musklene å komme i gang med restituering. For idrettsutøver  som gjerne skal trene ofte er dette spesielt viktig. 

Med høye proteinnivåer vil også Olimp Whey hjelpe deg møte ditt daglige mål for proteininntak. Ved å alltid ha nok protein i kroppen vil du få mer ut av treningen din ved at kroppen kan bygge muskler raskere og bedre. Denne varianten er et rimeligere alternativ enn mye annet. 

Fordeler:

Ulemper:

nr.3 Elite Gold Mass Gainer

Proteiner per 100 g: 23 g

Proteiner per servering: 24 g

Kcal per servering: 504

Her har du det perfekte supplementet for deg som vil ha maksimal vektøkning og muskelvekst. 3 shakes om dagen vil øke kaloriinntaket ditt med 1512 kalorier. Det gjør det lett å oppnå kalorioverskudd, og det er nødvendig for å kunne gå opp i vekt.

Elite Gold Mass Gainer inneholder mye protein men også kreatin, aminosyrer og sunne fettsyrer for at du skal kunne få alle de viktige ingrediensene for muskelvekst gjennom et supplement. Anbefalt dosering er 2 scoops ca 120 gram med 3-4 dl vann eller melk.

Fordeler:

Ulemper:

nr.4 Self Micro Whey Active 100%

Proteiner per 100 g: 84 g

Proteiner per servering: 25.6 g

Kcal per servering: 120

Dersom du ser etter et proteinpulver som er hurtigvirkende og som gir effektiv restitusjon rett etter trening er du på rett sted. Self Micro Whey Active det perfekte pulveret for deg. Dette proteinpulveret inneholder alle de viktige essensielle aminosyrene inkludert de tre forgrenede aminosyrene BCAA. Dette gjør pulveret velegnet for å reparere og bygge muskulaturen din.

En annen positiv ting er at proteinet som brukes blir produsert naturlig fra melk og filtrert skånsomt ved lav temperatur for at proteinene skal kunne oppnå den høyeste biologiske verdien av alle typer protein. Den biologiske verdien er et mål av proteinets kvalitet. Micro Whey er av særegen biologisk verdi.

Fordeler:

Ulemper:

nr.5 100% Pure Whey Protein 3kg

Mest for pengene!

Proteiner per 100 g: 72.3 g

Proteiner per servering: 21.7 g

Kcal per servering: 114

DNS leverer her et høykvalitets proteinpulver til en svært god pris. Pulveret har et høyt proteininnhold av whey protein (myseprotein), som er den reneste og beste formen for protein på markedet i dag. Pulveret passer perfekt for deg som vil maksimere muskelvekst uten å nødvendigvis øke kaloriinntaket alt for mye.

Når prisen er så lav som den er det ikke rart at dette er en av de absolutt bestselgere til flere av de store suppelementkjedene i Norge. Smaken på proteinpulveret er også lovpriset blant mange. Hos enkelte kjeder får du til og med en smaksgaranti når du kjøper DNS sitt 100% Pure Whey Protein. Det vil si at dersom du ikke liker smaken så kan du kreve pengene dine tilbake.

Fordeler:

Ulemper:

nr.6 SELF Iso Whey Premium

Best kvalitet

Proteiner per 100 g: 96 g

Proteiner per servering: 38 g

Kcal per servering: 152

Her har SELF virkelig slått på stortromma. Ved å utvinne proteinet på en særegen måte har de lykkes med å fjerne ALT av fett og karbohydrater fra proteinpulveret sitt og det er dermed et pulver som inneholder 96% rent protein. Det er fullstendig unikt. Dette passer perfekt for deg som er lei av vanlig Whey og klar for en oppgradering. Når det kommer til kvalitet er dette virkelig det beste av det beste.

Proteinpulveret er også rikt på forgrenede aminosyrer (BCAA) og har den høyeste biologiske verdien som er oppnådd i et proteintilskudd. Dette gjør proteinpulveret høyt fordøyelig noe som raskt øker nivået av aminosyrer i blodet. Virkelig den høysete kvaliteten vi har funnet.

Fordeler:

Ulemper:

nr.7 Syntha-6 Edge protein

Proteiner per 100 g: 63 g

Proteiner per servering: 24 g

Kcal per servering: 155

Her har du et virkelig multifunksjonell pulver som inneholder 6 forskjellige individuelle komplette proteiner. Alle disse forskjellige proteinene har ulike effekter noe som gjør at du får dekket alle behovene dine for ulike proteiner med dette pulveret. Når vi sier at et protein er komplett vil det si at proteiner har en fullstendig aminosyreprofil og at de næringsmessig er komplette.

Syntha-6 er også en utmerket kilde til fiber. Den anbefalte doseringsmengden for en shake med Syntha-6 er en scoop blandet med 1,5-2,5 dl med kaldt vann eller melk. I denne shaken vil du få 63 g protein og dekket 6 forskjellige næringsmessig komplette proteiner.

 

Fordeler:

Ulemper:

nr.8 fairing pure whey

Proteiner per 100 g: 75.2 g

Proteiner per servering: 22.5 g

Kcal per servering: 118

Her har du et fullkomment proteinpulver for deg som er opptatt av helheten. Her har du et svensk pulver av god smak, et høyt innhold av protein og du får det til en god pris. Fairing Whey bruker moderne fremstillingsprosesser for å sørge for at du får protein av en høy kvalitet.

Du får også valgfriheten av å kunne velge mellom tre forskjellige smaker som alle sammen har det samme høy biologiske verdien. De tre smakene du kan velge mellom er vanilje, sjokolade og jordbær. Mange tenker at smak på proteinpulver ikke er så farlig, men dette er feil. Dersom du ikke liker proteinpulveret ditt er det en svært høy sannsynlighet for at du ikke kommer til å bruke det over lang tid. Det er derfor viktig og prøve seg frem og virkelig finne et pulver du liker.

Fordeler:

Ulemper:

nr.9 Instant whey pro

Proteiner per 100 g: 80 g

Proteiner per servering: 20 g

Kcal per servering: 97

Med 80% proteininnhold og en smak som minner om en milkshake har Instant Wey Pro fra Reflex brutt inn på proteinpulvermarkedet med storm. Teknologien bak pulveret er forsket nøye på og utviklet av noen av de aller beste i feltet. Ved å separere ulike komponenter i melk har Reflex utviklet et pulver som er hele 80% protein samtidig som melkesmaken du er vant med er beholdt. 

Dette er et proteinpulver som passer både for menn og kvinner som har et mål om å få mest mulig ut av treningen de legger ned. En stor prosentandel av de som trener styrke greier ikke å møte det protein kravet kroppen stiller til dem noe som medfører at de ikke får optimal muskelvekst.

Fordeler:

Ulemper:

nr.10 Swedish Supplements lifestyle whey

Best på smak

Proteiner per 100 g: 75.5 g

Proteiner per servering: 22.6 g

Kcal per servering: 121

Her har vennene våre rett på andre siden av grensa lagd et proteinpulver som mange har hatt glede av de siste årene. Med hele 8 forskjellige smaker er det helt klart at det er Swedish Supplements som er best på smak i dagens marked. Med alt fra standard Chocolate milkshake til den mer utradisjonelle Vanilla Pear har du noe for enhver smak her. 

Og ikke bare kan du finne en smak du liker. Hos Swedish Supplements du får også en god proteinkilde med et proteininnhold på 75,5%. Når du får hele 33 porsjoner ut av en pose er heller ikke prisen så høy. Dersom du er opptatt av smak burde denne stå øverst på lista over proteinpulver du burde prøve.

Fordeler:

Ulemper:

nr.11 100% Egg protein

Gluten og laktosefritt

Proteiner per 100 g: 88 g

Proteiner per servering: 25 g

Kcal per servering: 100

Er du glad i egg er dette proteinpulveret for deg. Her har du et pulver som er utvunnet 100% fra egg. Dette medfører at pulveret inneholder 0 karbohydrater og 0 fett, men hele 88% proteiner. Når pulveret er utvunnet fra eggehviter vil dette også si at det verken inneholder laktose, gluten eller purin. Dette gjør at du har et proteinpulver for alle med laktose eller cøliaki.

100% egg protein i tillegg er høyt innhold av essensielle aminosyrer som blant annet lysin, isoleucin og tryptofan. Dette gjør at proteinene raskere blir tatt opp i kroppen noe som vil medføre at musklene raskere kan restituere etter en hard treningsøkt.

Fordeler:

Ulemper:

nr.12 Nanox Carnilox

Gluten og laktosefri

Proteiner per 100 g: 82.6 g

Proteiner per servering: 22.8 g

Kcal per servering: 110

Dersom du ikke er så glad i egg men derimot er glad i biff kan dette være løsningen for deg. Biff er kraftfull mat. Nanox Carnilox er 100% biffprotein. Proteinet fra okse er næringsmessig helt komplett og består av naturlig protein fra storfekjøtt uten noen tilsatte hormoner. Under produksjonsprosessen blir det ikke brukt kjemikalier.

Det blir derimot bruk høy temperatur kombinert med trykk for å oppnå optimal hydrolyse av råstoffet. Ved å bruke 100% biffprotein vil Carnilox gi deg mange nyttige næringsstoffer, peptider, aminosyrer, vitaminer og mineraler du ikke få andre steder. Siden proteinpulveret er stammer fra 100% biffprotein finner du ingen laktose, sukker eller gluten her. Det gjør at dette pulveret også passer bra for de som lider av cøliaki eller laktoseintoleranse.

Fordeler:

Ulemper:

nr.13 100% Whey Protein

Proteiner per 100 g: 73 g

Proteiner per servering: 22 g

Kcal per servering: 119

Her har du nok et kvalitetsprodukt som bruker kvalitetsproteiner utelukkende fra myse. Melkeproteinet er en utmerket kilde til nitrogen og essensielle aminosyrer som musklene trenger for å få optimal vekst. Myseprotein (Whey protein) er et fullstendig protein siden det gir kroppen alle nødvendige typer aminosyrer, inkludert de 9 essensielle aminosyrene kroppen ikke greier å produsere selv.

Av disse 9 essensielle aminosyrene finner du også de tre forgrenede aminosyrene som blir kalt BCAA. Det å øke inntaket av disse vil ha en positiv påvirkningen på muskelveksten. I dette proteinpulveret er det også tilsatt en aminosyre matrix som gir ekstra av noen av de viktigste aminosyrene som Taurin og L-Glutamin. L-Glutamin er den mest omfattende frie aminosyrene i blodet.

Fordeler:

Ulemper:

nr.14 Fairing Eggehvitt

Proteiner per 100 g: 80 g

Proteiner per servering: 23 g

Kcal per servering: 103

Svenskene slår til igjen med et proteinpulver som består av pasteurisert, tørket og pulveriserte eggehviter fra ca 120 hønseegg. Når dette pulveret blandes med vann gjenskapes en flytende eggehviter. Disse flytende eggehvitene gjenvinner også sin fullverdige aminosyreprofil. Eggehviter er en av de aller beste proteinkildene som finnes. Det har blitt brukt av kroppsbyggere og andre atleter som vil øke muskelmassen sin i mange generasjoner.

Dette pulveret kan brukes som vanlig proteinpulver i en shake men har også mange andre bruksområder. Du kan for eksempel ha eggehviteblaningen oppi andre retter du lager som for eksempel grøt og pannekaker. Det å lage en omelett med mye eggehvitte vil også øke inntaket ditt av protein. Dette er siden det er ca 80% protein i eggehvitene. Du finner heller ingen karbohydrater eller fett. Dersom du lider av cøliaki eller laktoseintoleranse er dette et godt alternativ i stedet for tradisjonelt proteinpulver.

Fordeler:

Ulemper:

nr.15 Collawhey

Proteiner per 100 g: 75 g

Proteiner per servering: 21 g

Kcal per servering: 102

Collawhey er et proteinpulver som benytter seg av en balansert kombinasjon av whey protein av høy kvalitet, og hydrolyserte kollagenproteinpeptider. Denne balansen gjør at begge stoffene kan vise sine unike egenskaper og styrker. Stoffene supplerer hverandre. Kollagen Peptides er kilden til hydrolysert kollagenprotein som er spesielt utviklet for å støtte kroppen og musklene. Kollagen er perfekt for beinstrukturen. 

Noe som er suboptimalt med de fleste treningsdietter og mange proteinpulvere er at de ofte utelater de viktige aminosyrene som vi finner i organ kjøtt, bein og bindevev. Dette gjør at nivået av noen av de viktige aminosyrene som for eksempel hydroxyprolin blir svært lavt. Dette kan Collawhey motvirke siden den er spesielt rik på akkurat disse viktige aminosyrene som mange mangler.

Fordeler:

Ulemper:

Gratis tilgang til 5 kraftfulle måltider

Få oppskrifter til retter som er

Fulle av næring

Muskelbyggende

Sunt, raskt, billig

    We won’t send you spam. Unsubscribe at any time.

    Hvorfor proteinpulver?

    Når du trener påfører du kroppen mye stress, dette fører til at kroppen bryter ned musklene. For å bygge opp musklene trenger kroppen proteiner. Proteinpulver er en enkel og grei måte å øke inntak av proteiner. Det å øke inntaket av proteinpulver vil være helt essensielt dersom du har lyst til å få mest mulig ut av en treningsøkt. Dette er som nevnt ovenfor siden kroppen trenger mye proteiner for å bygge opp musklene etter trening.

     

     

    Hvordan bruke proteinpulver?

    Det å bruke proteinpulver er svært lett. I de aller fleste proteinpulverene finner du en scoop. Om ikke kan du kjøpe en scoop på alle kosttilskudd og treningsbutikker. Med scoopen finner du den riktige mengden som skal være oppi en proteinshake. Her finner du oppskrifter på velsmakende og kraftige proteinshakes.

    Etter å ha fylt opp scoopen med proteinpulver putter du det enten oppi et stort glass eller en shaker. En shaker er lurt å ha for å kunne ta shaken med deg og for å ikke få en klumpete shake. Med pulveret i bånn av en shaker eller glass fyller du bare resten opp med vann eller melk. Deretter blander rører du enten rundt i glasset med en skje eller rister på shakeren til du har fått en jevn shake som ikke har klumper i seg.

     

    Når er det lurt å bruke proteinpulver?

    Om du trener to ganger om dagen vil det være lurt å drikke en proteinshake rett etter at du har trent. Dette er fordi kroppen vil kunne bruke proteinene i proteinshaken med en gang for restituere musklene, slik at du kan være mest mulig uthvilt til neste økt. Dersom du bare trener en gang om dagen eller mindre er dette ikke spesielt viktig å drikke shake rett etter trening, men om du ønsker å ha kortest mulig restitusjonstid vil det være viktig å få i seg protein innen den første timen etter trening.

     

    Hvor mye protein trenger jeg for å bygge muskler?

    Det er ikke et overordnet svar vi kan gi for akkurat deg siden vi ikke har nok informasjon om deg. Men vi kan gi noen veiledende tall også kan du prøve å tenke deg fram til hvor mye protein du trenger. Alle mennesker trenger mellom 0.8-1g med protein per kg kroppsvekt hver dag. Det burde være et absolutt minimum.

    Når du begynner å røre på deg og trener mye vil bygging samt vedlikehold av musklene dine øke tallet betraktelig. Vi anbefaler at dersom du er et individ som trener mye så bør du prøve å ligge et sted mellom 1.5-2.5 g protein per kg per dag. Det å nå dette kan være vanskelig og tallet kan variere. Dersom du er usikker på om du får i deg nok protein vil det ikke være skadelig å sikre seg ved å drikke en proteinshake eller spise et par egg ekstra.

     

    Kan jeg heller spise eller drikke noe annet?

    Proteinpulver er en sikker kilde for å proteiner, men du burde alltid basere dietten din på næringsrike råvarer. Du tilstrebe å få i deg alle proteinene gjennom dagens måltider- Proteinpulver er et supplement. Det vil si at du supplerer kroppen med litt ekstra protein ved behov.

    Vi anbefaler først og fremst å fokusere på egg, kyllig, kjøtt og fisk. Spiser du rikelig med naturlig mat er du ikke avhengig av kostilskudd. Proteinshakes kan heller være en velsmakende dessert eller måltider i travle hverdager.

     

    Veldig kort om de vanligste proteintypene:

    • Whey-protein: Dette er det vanligste proteinet vi finner i proteinpulver og er det som er lettest for kroppen. På norsk kaller vi whey protein myseprotein. Myseprotein er utviklet fra melk.
    • Egg-protein: Egg proteinpulver sier seg litt selv. Proteinet er utvunnet fra eggehvite. Dette gjør at det har lave nivået av fett og karbohydrater og at det egner seg godt for de som lider er cøliaki og laktoseintoleranse.
    • Soya-protein: Dårlig. Mannepupper.
    • Kasein-protein: Dette er proteiner som tas langsommere opp av kroppen en vanlig myseprotein.

    MUSKLER, KRAFT, RÅSKAP

    Kom deg på lista!

    Eksklusivt innhold

    Unike programmer

    Helt gratis!